30 вправ для розвитку дитячого мовлення
Для правильної вимови звуків необхідна злагоджена робота всіх органів артикуляцій.Без тренувань тут ніяк не обійтися!
Якщо вашій дитині вже 5 років, а вона до цих пір не вимовляє чітко деякі звуки, вони спотворюються або змащуються, — вам обов’язково варто ходити на заняття до логопеда (він поставить звуки).Займатися ж з дитиною вдома самостійно при «мовної каші» можна з 3-4 років.Тоді, можливо, і логопед вам не знадобиться.А після 6 років виправити вимову — вже буде набагато складніше.
Для уроків в домашніх умовах вам знадобиться дзеркало, ігровий настрій і бажання дитини займатися.Мовні тренування проводять 1-2 рази на день.Тривалість одного заняття — від п’яти до двадцяти хвилин.На перших порах беріть саму вправу.Щотижня або кожні три дні вчіть нову.Освоєну в попередні дні вправу повторюйте.
ЦІКАВА СТАТИКА
Почніть з статичних вправ.У них артикуляційна поза утримується під рахунок від 3 до 20. Час утримання збільшується поступово.Статичні вправи допомагають зміцнювати м’язи артикуляційного апарату, а також формувати правильні уклади мовних звуків.
- «Віконце».Рот широко відкрити і в подальшому утримувати це положення.
- «Брамка».Губи розтягнути в усмішці, зуби залишаються щільно стиснутими.
- «Хоботок».Зуби щільно стиснути, губи витягнути вперед, немов хоботок слоненяти.
- «Млинець».Широкий, розпластаний язик спокійно покласти на нижню губу, рот напіввідкритий.
- «Капкан».Широкий язик прикусити за бічні краї корінними зубами, кінчик язика при цьому опущений за нижні різці.
- «Сердите кошеня».Кінчиком язика впертися в нижні різці, широка спинка язика круто вигнута, рот відкритий, губи розтягнуті в сторони.
- «Жало».Рот відкрити, гострий язик висунути з рота (по можливості далі).
- «Чашечка».Рот широко відкрити, язик в формі зігнутої чашечки підняти до верхньої губи (нижня губа йому в цій справі не допомагає!).
- «Грибок».Рот відкрити, широкий язик міцно присмоктується до піднебіння верхньою поверхнею, під’язикова вуздечка розтягнута — як гриб на довгій ніжці.
- «Трубочка».Язичок згорнути (схожий на порожню трубку), губи округлити навколо язика, вони допомагають утримувати важку позу.
Все це — базові вправи артикуляційної школи.
ДИНАМІЧНО І ЗАХОПЛИВО
Об’єднуючи дві статичні вправи в єдину зв’язку, отримуємо динамічні композиції.
- «Брамка» — «Хоботок».Зуби щільно стиснути.Під рахунок «раз-два» губи то розтягуються в усмішці, то витягуються вперед.Слідкуйте, щоб зуби протягом усієї комбінації не розмикалися, а міміка була природною (малюк не повинен мружити очі).
- «Млинець» — «Трубочка».Цей зв’язок двох вправ один з найскладніших.Якщо його виконати не вдається, візьміться за розучування більш легких каскадів: «Млинець» — «Жало», «Млинець» — «Чашечка», «Млинець» — «Грибок».Коли малюк зможе проробляти їх бездоганно, поверніться до важкої зв’язки.
Всі каскади виконуються під рахунок «раз-два».Cпочатку повільно, з чіткою фіксацією кожної пози.Від заняття до заняття швидкість, з якою дитина виконує вправи, збільшується.
Ваша дитина вже освоїла ці вправи, виконує їх з легкістю?Тоді саме час перейти до другої, більш складної частини логопедії!
ЯЗИК-ТРУДІВНИК
Є вправи, які спочатку припускають енергійну роботу язика, він трудиться в парі з нижньою щелепою або губами.
- «Гойдалки».Вузький язик поперемінно тягнеться то до носа, то до підборіддя.Нижня щелепа при цьому опущена, її положення фіксовано, рот широко відкритий.
- «Маляр».Рот широко відкрити.Довгий вузький язик, немов кисть маляра, старанно «фарбує» піднебіння вздовж і поперек.Нижня щелепа нерухома.
- «Змійка».Вузький язик максимально висунути з рота.Він робить швидкі коливальні рухи з боку в бік (як це робить язиком змія).Рот відкритий, нижня щелепа нерухома.Губи розтягнуті в сторони.
- «Індик».Широкий язик викидаємо з рота і б’ємо по верхній губі, видаючи при цьому характерні звуки розсердженого індика: «бл-бл-бл».Нижня щелепа опущена, вона не рухається в такт роботі язика!
ТРЕНУЮТЬСЯ ВСІ!
Артикуляційних вправа не менш потребують губи і нижня щелепа.Допоможемо їм працювати більш динамічно!
- «Рибка».Зуби міцно стиснути, губи витягнути вперед (див. Вправу «Хоботок»).Губи то розкриваються, то змикаються (як це робить ротиком рибка в акваріумі).
- «Воронка».Висунути нижню щелепу, рот відкрити, зуби розімкнути.На рахунок «раз» губи витягуємо вперед, на рахунок «два» втягуємо губи всередину рота, підвернувши їх за зуби.Зробити не менше 10 повторів.
- «Образа».Покусати нижніми передніми зубами верхню губу не менше 10-15 разів.Нижня щелепа максимально висунута вперед.
- «Литаври».Губи злегка загорнути за зуби всередину рота.Поплескати ними однією до іншої, видаючи при цьому характерний поплескуючий звук.Повторити не менше 10 разів.
- «Конячка, яка фиркає».Губи розслабити, пофиркати, наслідуючи конячці.Повторити не менше 10 разів.
- «Засув».Нижню щелепу висунути вперед якнайдалі.Посувати нею з боку в бік не менше 10-15 разів з максимальною амплітудою.
- «Хованки».Тут є три варіанти.
- заховати верхню губку, прикусивши її нижніми передніми зубами.Видно тільки нижню губу, вона тягнеться вгору, до носа.Утримувати такий стан не менше 5 секунд.
- заховати нижню губку, прикусивши її верхніми передніми зубами.Видно тільки верхню губу, вона тягнеться вниз, до підборіддя.Утримувати такий стан не менше 5 секунд.
- заховати верхню і нижню губи, втягнувши їх в рот і злегка стиснувши передніми зубами.Утримувати такий стан не менше 5 секунд.
- «Рубанок».Пошкребти нижніми центральними зубками по верхній губі не менше 10-15 разів.Нижня щелепа висувається вперед і енергійно працює.Потім те ж саме повторити з нижньою губою, але її треба буде «обробляти» вже верхніми зубами.
ПОКАЗОВІ ВИСТУПИ
Якщо після двох-трьох місяців тренувань дитина успішно освоїла школу і довільну програму, саме час переходити до постановки показових номерів.Це цілі міні-спектаклі за участю артикуляційних органів і, звичайно ж, самої дитини.Але хто тут головний герой?Гномик Язичок!
- «Млинці».Гномик Язичок купив в господарському магазині посуд.Тепер він вчиться готувати собі їжу.Найбільше Язичку подобається пекти млинці на новій сковорідці.Млинці виходять рум’яні і круглі.Кожен з них Язичок змащує олією (широкий язичок розпластаний на нижній губі, обидві губи поплескують млинець: «пя-пя-пя»).Млинці Язичок їсть з варенням.
- «Смачно!»: Відкрити рот і широким язиком облизати верхню губу зверху вниз не менше 5 разів.Слідкуйте, щоб нижня губа не «підсаджувала» язик.Млинці Язичок запиває чаєм.Якщо чай занадто гарячий, Язичок на нього дме (положення артикуляційних органів як у вправі «Чашечка», подути на край язика, не роздуваючи щік.)
- «У ліс за грибами».Гномик Язичок дуже любить збирати гриби.Він бере велику корзину (вправа «Чашечка») і йде в ліс.По дорозі йому доводиться перебиратися через струмок.Вправа «Струмочок»: губи посміхаються, зуби майже стиснуті, кінчик язика впирається в основу нижніх передніх різців.Довгостроково вимовити звук «з».Струмочок повітря при цьому стікає по язику, посередині нижньої губи і по підборіддю.Вода в потічку холодна.Дитина підставляє свою долоньку під підборіддя і перевіряє, чи дійсно холодна водичка в струмочку.При цьому головне — не забувати довго вимовляти звук «з»!Щоб не промочити ноги, Язичок користується містком.
- «Місток»: язик круто вигинається, впираючись кінчиком в основу передніх нижніх різців.Рот відкрити якомога ширше.
Скільки в лісі грибів!Ось під ялинкою сховався міцний боровичок (вправа «Грибок»), а поруч — лисичка.Тут же — сироїжка, рижик (дитина з невеликими інтервалами виконує кілька разів вправа «Грибок»).Прийшовши додому, гномик Язичок готує із зібраних грибів дуже багато смачних страв (вправа «Смачно!»).
Використовуючи перераховані вправи, ви легко зможете самі складати довільні і показові програми для артикуляційних органів вашого малюка.Не варто тільки забувати, що головний суддя всіх цих змагань і виступів — дзеркало.Тільки з його допомогою можна оцінити чистоту виконання кожного елемента!Дзеркало допоможе впоратися і з артикуляцією важких звуків.І скоро мова буде чистою і правильною!
Коментарi