Діяльність соціального педагога з різними типами сімей
Соціальний педагог стикається з різними родинами. Це родини де дитина живе в постійних сварках батьків, де батьки п'яниці чи наркомани, хронічно хворі або інваліди. Саме в таких сім'ях у дитини спостерігається відхилення в поведінці. Коли в сім'ї немає контактів, коли до дитини ставляться формально, любов і доброзичливість дорослих позитивно впливають на дитину. Соціальний педагог сім'ї необхідний, тому що сучасна школа займається тільки навчанням, а 2 / 3 батьків відчувають труднощі у вихованні дитини. Завдання соціального педагога в роботі з сім'єю - це вирішення кризових ситуацій. Крім того, слід звернути увагу і на їх своєчасне попередження і нейтралізацію.
До попередження належить матеріальна допомога сім'ям з боку держави у вигляді виплата допомоги. Надання пільг, соціальної допомоги. Соціальний педагог крім педагогічних проблем, вирішує соціальні, економічні, медичні та психологічні завдання.
Головна мета - мобілізувати внутрішні сили родини на подолання кризи. Для цього, по-перше, необхідно проаналізувати проблеми. По-друге, слід проконсультуватися з фахівцями, по-третє, визначити шляхи виходу з кризи. Але будь-яку роботу з сім'єю соціальний педагог починає з її вивчення.
Тип сім'ї, поняття | Характеристика | Напрямки, засоби, форми і методи роботи. | |
Можливі ресурси | Фактори ризику | ||
Багатодітна сім'я в якій троє і більше дітей. | 1) Збереження традицій всередині сім'ї (із покоління в покоління). 2) Любов батьків до дітей. 3) Дружні взаємини. 4) Рівень фізичного здоров'я. | 1) суперництво між дітьми. 2) Матеріальна проблема. 3) Житлова проблема 4) Домінує принцип свободи дітей. 5) Надмірна кількість контактів, як психотравмуючий фактор. | 1) надання матеріальної і моральної підтримки. 2) Проведення всеобучу батьків. 3) Бесіди з батьками про їхні права та обов'язки. 4) Робота з дітьми-підлітками (профорієнтація і профпідготовка порушень) 5) проведення сімейних лекторіїв. |
Сім'ї біженців та переселенців. Сім'я не має власного житла. | · Взаємовідносини засновані на любові і довірі; · Спільні діти і прагнення про них піклуватися; · Рівень освіти; · Бажання знайти роботу і працювати; · Рівень фізичного здоров'я; · Некультурні традиції виховання дітей; · Релігійний фактор. | · Відсутність житла; · Недолік матеріальних засобів; · Адаптація в соціумі (контакти з оточуючими); · Проблема працевлаштування; · Психологічна адаптація; · Влаштування дітей у виховно-освітні установи. | · Допомога в придбанні житла; · Надання моральної та матеріальної підтримки; · Надання допомоги дітям, у вирішенні проблем адаптації в соціумі; · Допомога у працевлаштуванні батьків - консультування в центрі зайнятості; · Надання допомоги у влаштуванні дітей у виховно-освітні установи. |
Неповні сім'ї (внаслідок розлучення) Сім'я з одним батьком, зокрема - це мати, рідко батько. | · Бажання батьків виховувати дитину; · Любов дітей по відношенню до обох батьків; · Загальні позитивні спогади; · Створення дитині сприятливих умов для його розвитку. | · Матеріальна проблема (дитина найчастіше живе з матір'ю, дохід жінки менше, ніж у чоловіка, а після розлучення батько вносить до бюджету тільки третину своєї зарплати). · Взаємовідносини в сім'ї; · Використання дитини для вирішення проблем дорослих; · Психологічні проблеми: холодність, байдужість, лишенность духовного контакту; · Дитині не вистачає батьківської (материнської) любові; · Репродуктивна функція: розлучені жінки є не реалізованими. | · Допомога у наданні матеріальної підтримки сім'ї; · Надання психічної допомоги; · Допомога у підготовці підлітка до сімейного життя; · Консультування батька про його права та обов'язки; · Надання допомоги у влаштуванні дітей у виховно-освітні установи. Застосування стратегії - розташувати матір до себе, заручитися довірою, якщо вона не поставиться насторожено не поспішати ображатися; · Спробувати подивитися на себе очима матері; · Зацікавити долею підлітка, пробудити відповідальність за його і її матері майбутнє; · Делікатно, тактовно доторкнутися до потаємним почуттям, природного бажання матері влаштувати своє особисте життя, пробудити в ній потребу в душевних контактах з дитиною, в обміні думками, спільними рішеннями проблем. Спробувати відкритися дитині, розповісти йому про плани свого особистого життя. |
Сім'я у повторному шлюбі. Сім'я з двома батьками, де поряд із загальними дітьми можуть бути діти від колишніх шлюбів. | · Спостерігається тенденція не повторювати помилок першого шлюбу, тому подружжя більш згуртовані, формується турбота один про одного. | · Спадкування та поділ майна; · Відносини мачухи або вітчима з дітьми, їх взаєморозуміння, пов'язані з рідними батьками або переживання їх смерті. | З сім'єю: психологічні, клінічні та соціально-освітні програми, тому що йде процес пристосування нового життя до цієї родини. · Слід визначити увагу на розподіл ролей у сім'ї, на проблеми кожного члена сім'ї; · Враховувати ий і духовний стан в новій сім'ї. |
«Порожні гнізда». Сім'я, що залишилася без дітей. | · Поновлення подружніх відносин, пристосування до вікових фізіологічних змін, управління взаємовідносин з родичами і друзями. · Велика кількість вільного часу. | · Розрив у сім'ї; · Конфлікт «батьків і дітей»; · Хронічна безпорадність; · Нерозуміння своєї ролі з виходом на пенсію; · Соціальна ізоляція. | · Психологічна допомога і підтримка сім'ї; · Допомога у розподілі часу, витрат; · Консультування про нарахування та видачу пенсій; · Допомога в оформленні документів в будинку для людей похилого віку; · Організація дозвілля, соціально-значимої діяльності. |
Малозабезпечена сім'я. Сім'я, де доходи не досягають мінімальних норм життя. | · Освіченість батьків; · Бажання знайти роботу; · Культурні традиції; · Турбота про дітей; · Згуртованість сім'ї; · Релігійний фактор; · У сім'ї реалізується виховна функція. | · Матеріальні проблеми; · Безробітні батьки; · Проблема з працевлаштуванням; · Зниження потреби досягнення мети; · Не раціональне харчування; · Рівень психічного і фізичного здоров'я. | · Соціальна допомога - її організація матеріальна та психологічна; · Профорієнтація, профілактика профпорушень. Методи: · Благодійні акції; · Служби взаємодопомоги; · Спонсорська підтримка. |
Сім'я з хворою дитиною. | · Батьки люблять дитину, дбають (особливо якщо це бажана дитина); · Сприятливий уклад у сім'ї; · Освіченість батьків; · Культурні традиції; · Релігійний фактор; · Взаємовідносини засновані на любові й довірі. | · Нервово-психічні захворювання, причини можуть бути різними - це екологічна обстановка, травматизм, захворювання або стан матері під час вагітності. · Відмова від дитини; · Стресовий стан сім'ї; · Необхідність догляду за хворою дитиною. | · Бесіда з батьками в тому, що дитина потребує їхньої любові та підтримки; · Надання моральної та матеріальної підтримки; · Відправлення дитини в санаторій - профілакторій; · Навчання спілкуванню з дитиною; · Відновлення процесу соціалізації дитини в суспільстві; · Розробка рекомендацій по догляду за хворою дитиною; · Взаємодопомога (знайомство з іншими батьками у яких хворі діти - це допоможе подолати почуття безпорадності та самотності). |
Коментарi