ПОРАДИ ПСИХОЛОГІВ ВЧИТЕЛЮ
Поради психолога вчителю з метою створення умов успішної адаптації першокласників до школи
- Уникайте авторитарного стилю педагогічної діяльності.
- На уроці вчитель обов’язково повинен використовувати слова підтримки для забезпечення позитивної атмосфери:
"Давай спробуємо ще раз."
"У мене теж не одразу все виходило, тому не втрачай надії."
"Я завжди вважала, що ти зможеш це зробити."
"Повір у себе."
"Я впевнена, що ти можеш."
"Разом ми зможемо."
"Сьогодні вийде краще, ніж учора."
"Мені подобається те, що ти зробив."
"Навіть, якщо ти помилишся, я допоможу тобі."
"Ти талановитий."
"Я пишаюся тобою."
"Я вірю в те, що все вийде"
- Кожного учня оцінюйте об’єктивно, а не з власної позиції.
- Оцінюйте ситуацію, вчинок, а не саму дитину.
- Порівнюйте результати роботи учня тільки з її власними досягненнями, а не з досягненнями інших дітей.
- Треба чесно і терпляче відповідати на всі запитання дитини.
- У кожної дитини свій темперамент, свої потреби, інтереси, симпатії та антипатії. Поважайте її неповторність, індивідуальність.
- Забезпечуйте дитині широкі можливості користування кожним із 5 відчуттів: вона повинна бачити, слухати, торкати руками, коштувати на смак і відчувати різноманітні елементи навколишнього світу.
- Підтримуйте в дитині почуття власної гідності й позитивного образу «Я».
- Не використовуйте негативних оціночних суджень, негативного програмування, не навішуйте «ярликів».
- Розвивайте уміння слухати.
- Розвивайте довільні зусилля у школяра, оскільки навчальна діяльність вимагає саме довільної уваги та пам’яті.
- Будьте зразком для дитини, слідкуйте за своєю поведінкою.
- Ставте конкретні вимоги, даючи при цьому конкретні пояснення.
- Обговорюйте з учнями не лише, що не можна робити в школі, а й обов’язково, що можна. Це допоможе дитині усвідомити свої права та обов’язки.
- Створюйте сприятливі умови , для того, щоб учень зайняв певну позицію серед однолітків, а не перетворився на аутсайдера. Згуртовуйте першокласників.
- Формуйте адекватну самооцінку.
- Формуйте навички пошуку соціальної підтримки ( уміння просити про допомогу та виражати вдячність).
- Пам’ятайте: підвищення голосу, сурове покарання в адаптаційний період є негативним методом.
- Заохочуйте гарну поведінку найчастіше та по змозі ігноруйте провокаційні вчинки дитини.
- Під час уроків до мінімуму обмежуйте відволікаючі чинники.
- Постійно використовуйте на уроці ігрові види діяльності.
- Для успішної адаптації варто проводити різні розвивальні вправи, які допоможуть дітям швидше познайомитися один з одним, знімуть психічне навантаження:
а) Вправа «Абетка почуттів».
Мета:навчити учнів виражати свої почуття; визначити ставлення до школи.
Хід вправи
Учням пропонується продовжити незакінчені речення:
- У школі мені подобається…
- Мені не подобається, коли…
- Я почуваюся слабким, коли…
- Мені приємно, коли…
- Я сумую, коли …
- Я сердитий, коли…
- Мені страшно, коли…
- Я щасливий, коли…
б) Вправа «Дерево».
Мета:активізувати візуальні, аудіювальні, кінестетичні відчуття; розвивати впевненість.
Хід вправи
Діти під музику уявляють себе могутнім деревом, при цьому вони стоять міцно розставивши ноги, руки стиснувши в кулаки або вільно рухаються – дерево хитається, росте, тягнеться вгору.
Установка:коли тобі погано – уяви себе могутнім і міцним деревом, запам’ятайте це відчуття - так почувається впевнена людина.
Самотнє дерево відкрите всім вітрам, важко йому і взимку, і влітку, нікому воно не допоможе, але все інакше, коли поруч є надійні, добрі друзі. Покажіть, як дерева ростуть у лісі – підійдіть ближче, як вам захочеться. Ваші руки торкаються один до одного, як листочки на дереві. Тепер їм не страшні ні бурі, ні грози, ні самотність.
в) Вправа « Опануй себе».
Мета:виробити навички самоконтролю.
Хід вправи
Коли ти відчуваєш, що дуже схвильований, сердитий, тобі хочеться когось ударити, щось розкидати – є дуже простий спосіб довести собі, що ти можеш опанувати себе і стриматися, показати собі свою силу волі. Усе дуже просто. Треба обхопити долонями свої лікті і сильно притиснути руки до грудей – це поза стриманої людини.
Педагог повинен сам вчитися адаптуватися до нових для нього малюків.
Коментарi