Впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховний процес
Виступ на засіданні педагогічної ради
Підготувала заступник директора НВК з виховної роботи І.В.Складна
У Законі України «Про загальну середню освіту» в ст. 5 зазначено, що завданнями загальної середньої освіти є: виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян, як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців). А у ст. 22 говориться про те, що загальноосвітній навчальний заклад повинен забезпечувати безпечні та нешкідливі умови навчання, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я, формувати гігієнічні навички та засади здорового способу життя учнів (вихованців).
За визначенням ВООЗ: «Здоров’я – єдність соматичного, психічного, духовного, соціального, інтелектуального та творчого аспектів здоров‘я, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад»
Фізичне здоров’я складає організм людини як біологічну систему: органи і системи життєзабезпечення, їхні функції та здоровий стан, фізична діяльність і біохімічні процеси, гігієна тіла, рухова активність, здорове харчування, генетичне і репродуктивне здоров’я, профілактика хвороб, фізичний розвиток.
Психічне здоров’я утворюють позитивні емоції і почуття, воля, самосвідомість, самовиховання, мотивація поведінки, стреси, психотравми, резерви психологічних можливостей людини, запобігання шкідливих звичок, формування гігієнічних навичок і позитивних звичок.
Духовне здоров’я – це здоров’я в системі загальнолюдських цінностей, ідеал здорової людини, традиції культури українського народу, розвиток позитивних духовних рис, духовні цінності й засоби розвитку духовності.
Соціальне здоров’я - соціальні потреби та інтереси, етика родинних зв’язків, наслідки антисоціального ставлення до довкілля, соціальне забезпечення життєво важливих потреб, соціальна адаптація, здоров’я нації, формування потреби вести здоровий спосіб життя.
Інтелектуальне здоров'я - це можливість відкрити наші уми для нових ідей та досвіду, які можуть допомогти в поліпшенні особистої, групової та суспільної взаємодії.
Інтелектуальне здоров'я це:
• Стимулювання розумового розвитку;
• Участь в інтелектуальних і культурних заходах;
• Пошук нових ідей та розвиток інтелекту.
Поняття “здоров’язберігаючі технології” об’єднує в собі всі напрями діяльності навчального закладу щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я учнів.
Аналіз класифікацій існуючих здоров’язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі типи (О. Ващенко):
n здоров’язберігаючі – технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини.
Всі навчальні приміщення нашої школи мають достатній рівень природного освітлення. Більшість кабінетів оснащена сучасними освітлювальними приборами. Відповідно до санітарних норм, колір стін у класах витриманий у світлих бежевих, блакитних, зелених тонах. Просторі фойє дозволяють дітям активно рухатися на перервах. Парти для найменших учнів відповідають віку та вимогам для формування правильної постави. У приміщеннях регулярно здійснюється вологе прибирання та провітрювання (при необхідності). Певною проблемою є недотримання температурного режиму в зимовий період, через що учні набули звичку сидіти на уроках у верхньому одязі, що зменшує їх працездатність і відволікає від навчання.
У кожному класі молодшої школи розклад складено таким чином, що усі «складні» уроки учні опановують на початку дня, завершують навчання більш «релаксаційні» заняття. Навантаження протягом тижня теж змінюється - в усіх класах четвер - розвантажувальний день. Нажаль у старшій школі повною мірою забезпечити таке складання розкладу неможливе через об’єктивні причини.
Організоване гаряче харчування, відповідно до норм, сприяє збереженню здоров’я молодших школярів. Учні 2-Б та 3-Г класів забезпечені питною водою. Нажаль, недостатньо налагоджено харчування учнів середніх та старших класів. Невеликого шкільного буфету недостатньо для шестисот учнів. Тому деякі діти на перерві ходять до найближчих магазинів, що зумовлює їх спізнення на уроки та, часто, вживання продуктів, не рекомендованих для дитячого харчування.
До здоров’язберігаючих технологій можна віднести і централізоване підвезення учнів з с.Райківщина, Кулябівка, мікрорайону Птахофабрики.
n оздоровчі– технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, фізіотерапія, ароматерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія.
Безумовно, до оздоровчих технологій належить проведення уроків фізкультури та проведення занять спортивних гуртків. Цього року у нашій школі працюють гурток волейболу, футболу, пішохідний туризм, «Козацька школа», які ведуть вчителі фізкультури. Також працюють секції ДЮСШ: волейбол, дзюдо, футбол. Можна відзначити, що серед старшокласників досить поширеною стає спортивна молодіжна течія турнікменів. Встановлення на нашому стадіоні нового турніку сприяє цьому. (Виступ Солодкого В.В.)
На уроках в молодших класах обов’язково проводяться фізкультхвилинки та гімнастика для очей. (Виступ Курило С.Б.)
Багато гостей нашої школи звертають увагу на озеленення класних кімнат, яке має на меті не лише естетичне, але, у першу чергу, оздоровче значення. (Виступ Цимбаленко Л.М.)
Фітотерапія
Квіти – це не тільки прикраса школи, класної кімнати , а ще й спосіб розслабиться під час навчального дня. Адже всі знають, що зелений колір діє заспокійливо на нервову систему, а це позитивно впливає на настрій і працездатність. Життя в гармонії із природою дозволить відкрити в собі сховані таланти, нові та невідомі риси свого характеру. Доглядаючи за кімнатними квітами, ми відпочиваємо, отримуємо задоволення від роботи і просто задоволення і насолоду.
Кімнатні рослини можуть вилікувати внутрішні хвороби, а також очистити повітря, збагачуючи його киснем і багатьма корисними для людини речовинами. Рослини виділяють летучі органічні речовини, які можуть убивати хвороботворні бактерії й мікроорганізми. Такі квіти можуть оздоровити атмосферу у приміщенні.
Дослідження показують, що концентрація шкідливих речовин в повітрі в середині приміщень перевищує в 1,5 - 4 рази аналогічний показник для зовнішнього, "вуличного" повітря.
Учені радять: у приміщенні, де люди проводять багато часу, треба мати не менш як три кімнатні рослини.
Найкорисніші кімнатні рослини
Хлорофитум – ця відома корисна кімнатна рослина для кухні. Він може очистити кімнату від шкідливих газів за лічені хвилини. Схожими властивостями володіють й інші рослини: монстера, плющ звичайний, аспарагус, білий молочай, каланхоэ, спатифілюм,клівія .
Від задухи в приміщенні позбавить сансивєра. Її здатність виділяти кисень набагато вища ніж в інших. Ця рослина врятує вас від шкідливих мікроелементів, які виділяють меблі й електроприлади.
Аристократичний спатифіллюм готовий виконувати найбруднішу роботу в очищенні повітря житлового приміщення. Вчені визначили, що ця рослина бореться з побутовими та промисловими токсинами. Спатифіллум поглинає навіть такі отруйні пари, як пари ацетону, аміаку, різних спиртів, а також бензолу.
Зробити повітря більше вологим і збагатити його киснем зможе циперус і фікус. Схожими властивостями володіють рослини з великим зеленим листям.
Якщо вам доводиться часто працювати за комп'ютером, неподалік від кондиціонера, принтера, ксерокса, то, швидше за все, наприкінці дня ви відчуваєте сильну втому, а іноді навіть сильний головний біль. Шкідливе повітря, що псують побутові прилади, буде розбавлене летючими речовинами кімнатних рослин. Особливо допоможуть хвойні рослини, які виробляють найбільшу кількість фитонцидів. До них відносяться: кипарис, ялівець, араукарія.
Відновити йоний склад повітря зуміють кімнатні рослини кротон і цереус. Якщо хтось страждає сильними головними болями, тоді йому обов'язково допоможе рослина пеларгонія. До речі, рослини цієї родини мають заспокійливі властивості й знижують кров'яний тиск
Допоможуть захиститися від мікробів рослини, які мають стійкий запах. До них ставляться: цитруси, евкаліпт, м'ята, рододендрон. Особливим запахом, що може відлякати шкідливих комах, володіють шавлія й лаванда. Цибульні рослини, наприклад. такі як зефирантес, виділяють незвичайний аромат, що допоможе перемогти будь-яку хворобу за лічені дні
Незважаючи на те, що саме кактуси асоціюються з рослиною, здатною зменшити негативний вплив комп'ютерного випромінювання на організм, американські дослідники встановили, що найкращим помічником в цьому буде бамбукова пальма, або хамедорея. Якщо інші корисні види рослин вибагливі, наприклад, англійський плющ потрібно часто поливати і підгодовувати, то бамбуковій пальмі достатньо пару годин сонячного світла протягом дня та поливу час від часу. Головне - поставити хамедорею біля комп'ютера, щоб вона ефективно знижувала шкоду електромагнітного випромінювання.
Опунція (кактус з овальними стеблами) сприяє зменшенню в 6 - 7 разів кількості цвілевих грибків, "літаючих" в повітрі квартири. Корисними протигрибковими властивостями також володіють лавр, лимон, кавове дерево, плющ, фікус. Найкраще місце для цих рослин - у сирих і затемнених приміщеннях.
Аспарагус може поглинати важкі металеві солі, а також несприятливі формальдегіди й феноли, які виділяють нові меблі й побутова техніка. Від них вам також допоможе захиститися: алое, диффенбахия, хлорофитум й інші
Погані випромінювання енергії також приймають на себе кучеряві рослини, наприклад: плющ звичайний, традесканція, циссус і т.д
Отже:
· Рослини покращують психічне здоров'я . Догляд за живою рослиною може допомогти відновити душевний комфорт.
· Рослини запобігають сонливість і млявість. Під час фотосинтезу рослини поглинають вуглекислий газ з повітря. Відомо, що підвищена сонливість часто з'являється через високий рівень вуглекислоти в приміщенні.
· Рослини запобігають алергії . Велика кількість рослин в будинку дуже корисно для дітей: це допомагає їм посилити імунітет і виробити нечутливість до різних алергенів.
· Рослини змушують мозок працювати краще. Дихаючи повітрям, багатим киснем, вмозок працює краще. Таким чином, кімнатні рослини і квіти покращують здатність генерувати ідеї, покращують настрій, і багато іншого.
· Рослини допомагають лікувати нежить і застуду . За даними досліджень Сільськогосподарського університету Норвегії, кімнатні рослини допомагають лікувати кашель, біль у горлі та інші ознаки простудних захворювань швидше приблизно на 30%, частково за рахунок збільшення рівня вологості і зменшення пилу в повітрі. Деякі рослини, зокрема, евкаліпт, допомагають очистити слизову носа і ліквідують закладеність.
n технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання. Ці технології реалізуються завдяки включенню відповідних тем до предметів загально навчального циклу, введення до варіативної частини навчального плану нових предметів, організації факультативного навчання та додаткової освіти.
Кожен класний керівник, відповідно до циклограми бесід з ОБЖД, проводить з учнями бесіди з правил техніки безпеки, безпеки дорожнього руху, безпечної поведінки в громадських місцях та в побуті. Цього року в кожному класі відбувся виховний захід до Міжнародного дня толерантності, вернісаж емблем толерантності, але, нажаль, на практиці більш терпимими та доброзичливими наші учні поки що не стали. Нещодавня бійка між учнями 11-Б класу говорить про те, що отримані на уроках знання діти не переносять у реальне життя.
Загальне прагнення підтримувати у собі і у тих, хто нас оточують, позитивний емоційн стан - це запорука здоров'я, бадьорості, щастя, успіху в діяльності.
Емоції можуть погіршити сприйняття оточуючого світу або розфарбувати його яскравими барвами, повернути хід думок до творчості або меланхолії, зробити рухи легкими та плавними або, навпаки, різкими.
Людська поведінка ґрунтується на емоціях, вони активізують і організують сприйняття, мислення та прагнення людини.
Види емоцій в залежності від модальності переживання: позитивні (задоволення, радість, довіра, впевненість, любов, захват, вдячність, почуття безпеки), негативні (горе, відчай, тривога, образа, страх, гнів, заздрість, ненависть, ревнощі, сором, невпевненість, відраза) та нейтральні (допитливість, здивування, байдужість).
З'ясувалося, що ліва півкуля головного мозку, в більшій мірі, пов'язана з виникненням та підтримкою позитивних емоцій, а права - з негативними емоціями.
Види емоцій за характером впливу на організм: стенічні емоції (від грецького слова «стенос» - сила ) підвищують активність, енергію та життєдіяльність, викликають підйом та бадьористь. Це радість,захоплення, ненависть. Астенічні емоції (від грецького слова «астенос» - слабкість, безсилля) зменшують активність та енергію людини, пригнічують життєдіяльність. Це пригніченість, смуток, туга. Деякі емоції можна віднести як до астенічних, так і до стенічних (горе, страх).
Чинники впливу емоції на розвиток особистості: генетичні задатки грають важливу роль в придбанні емоційних рис (або порогів) до різних емоцій; особистий досвід і навчання сприяють соціалізованим способам виразу емоцій та поведінки.
За дослідженнями: тільки кожен третій учень почуває себе у школі затишно і комфортно, майже третина опитаних школярів (30,8%) на уроках часто переживають розчарування. Серед причин розчарувань учні називають і такі: часте приниження з боку вчителя, упереджене ставлення педагога до дітей, небажання вчителя зрозуміти школяра, допомогти йому, байдужість педагогів до внутрішнього світу учнів, їх проблем. Безпека – ключова психологічна характеристика навчально-виховного процесу, а психологічно безпечне середовищ – умова для позитивного особистісного зростання її учасників. Результати дослідження засвідчили тісний зв’язок емоційного благополуччя учнів з їх активністю та успішністю у навчанні, з особистісною спрямованістю взаємодії вчителя з учнями, майстерністю вчителя, станом його професійного здоров’я. (Виступ Кошанської Л.О.)
Показником ефективності навчально-виховного процесу є наявність чи відсутність у школі умов і можливостей для розвитку активності (чи пасивності) дитини та її особистісної свободи (чи залежності). Цей підхід виділяє такі чотири типи освітнього середовища: «догматичне освітнє середовище», що сприяє розвитку пасивності і залежності дитини; «кар’єрне освітнє середовище», що сприяє розвитку активності, але залежності дитини; «безтурботне освітнє середовище», що сприяє вільному розвитку дитини, але й зумовлює формування її пасивності; «творче освітнє середовище», що сприяє вільному розвитку активної дитини.
Якою би не була емоція - сильною чи мало вираженою - вона завжди викликає фізіологічні зміни в організмі, і ці зміни бувають настільки серйозні, що їх неможливо ігнорувати.
Негативні емоції та настрій впливають навіть на імунну систему, знижують опір до захворювань. Якщо протягом тривалого часу людина відчуває злість, тривогу чи депресію, то виникає висока імовірність захворювання на інфекційні хвороби.
Позитивні емоції - сильний стимул еволюції. Емоції сприяють концентрації всіх резервів організму, підвищують здатність організму протидіяти хворобам. (Яковець В.М.)
Більшу кількість захворювань сучасної людини заносять до переліку хвороб на нервовому ґрунті: гіпертонія, атеросклероз, інфаркт міокарду, деякі шлунково-кишкові захворювання, захворювання шкіри. Визначальну роль у виникненні цих захворювань відіграють негативні емоції. Науковці відмічають, що серце уражується страхом, печінка - гнівом, шлунок - апатією, гіпертонічну хворобу зв'язують з відчуттям страху та агресією, що хронічно пригнічується; мігрені та головні болі розповсюджені серед так званих інтелектуалів, які прагнуть до успіху але терплять невдачі. Цікавими є дані щодо впливу канцерогену на організм. Виявляється, що паління діє на організм канцерогенно лише тоді, коли воно поєднується з негативними емоціями, наприклад - тривалий стан безнадійності. При будь-яких негативних емоціях організм виділяє у кров гормони, у тому числі і адреналін, який звужує судини, підвищує тиск, активізує енергетичні процеси. Якщо емоції дуже сильні, то захисні сили стають не дієвими, прискорюють «згорання організму».
Однією із найважливіших умов збереження здоров’я та високої психічної і фізичної працездатності людини є емоційна стійкість - відсутність почуття страху, розгубленості, пригнічення, зберігання оптимістичного настрою. Навпаки, емоційна нестійкість характеризується перевагою негативних емоцій, апатією, виснаженням нервової системи.
Можна визначити ряд емоцій, прояв яких необхідно регулювати:
Тривога СтрахСоромПровинаОбразаЗаздрість
Ці почуття часто призводять до появи неврозів. Отже, дані почуття ми можемо віднести до психічного нездоров’я особистості.
Особистісно зріла людина розуміє природу кожної емоції, визнає її існування, вміє аналізувати причини виникнення, робити висновок про необхідність контролю цих емоцій і корекцію власної поведінки.
Психологічно безпечне освітнє середовище розуміють як середовище взаємодії, вільне від проявів психологічного насилля. Таке середовище сприяє емоційному благополуччю дітей і вчителів, розвитку психологічно здорової особистості, особистісному росту учнів, професійному зростанню і довголіттю педагогів, гармонізації їх особистості.
Психологічно безпечне освітнє середовище у школі може створити педагог, якому притаманні:
1. Сформована особистісно орієнтована професійна позиція (головні показники професійної культури педагога, стійка система ставлень до учнів, до себе, що визначають його поведінку, стиль діяльності).
2. Високий рівень комунікативної, соціально-психологічної компетентності (обізнаність в галузі процесів спілкування, міжособистісних стосунків, уміння налагоджувати взаємовідносини, готовність до створення сприятливого психологічного клімату в учнівських коллективах).
3. Високий рівень професійного здоров’я (Стан професійного здоров’я впливає на емоційне благополуччя і здоров’я учнів на всіх рівнях: емоційно-психологічному, біоенергетичному, інформаційному, виховному).
4. Сформоване саногенне мислення (вміння концентрувати увагу на позитивних явищах життя, прощати образи, не тримати гніву, здатність бути відкритим для дружніх стосунків з учнями, колегами по роботі, бажання створити навколо себе ауру добра і доброзичливості сприяють оздоровленню психіки педагога, зняттю внутрішньої напруги,
негативних емоційних станів, усуненню застарілих образ, комплексів, внутрішніх конфліктів).
5. Адекватна самооцінка, позитивна Я-концепція (вчителі з позитивною Я-концепцією вміють створити умови для самовираження і самоствердження своїх вихованців, сприяти їхній соціальній адаптації).
6. Сформований індивідуальний стиль педагогічного спілкування, що гармонізує особистість вчителя (Стиль спілкування педагога впливає на емоційний досвід школярів, на формування багатьох якостей їхньої особистості (альтруїзм, самостійність, об’єктивність, ініціативність тощо), на рівень пізнавальної активності, психологічний клімат в учнівському колективі).
n виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини.
Одним із аспектів виховання культури здоров’я є створення авторських програм виховної роботи. (Моцак О.С.)
Досить цікавим та доступним є досвід, який я почерпнула у Васильківському НВК № 4: використання мольбертів, корзинок з природнім матеріалом для масажу активних точок на долонях, ящиків з природнім матеріалом для масажу стоп та масажних килимків із ґудзиків.
Не секрет що від здоров’я вчителя залежить багато: якість навчального процесу, комфорт учнів і здоров’я дітей. Хворий вчитель навантажує негативною енергією учнів. Тому всім вчителям ми щиро бажаємо: щастя, здоров’я, радощів, сили, натхнення, мужності і терпіння.
Коментарi